Powrót

Kontakt uczniów i rodziców z pedagogiem w dniach: od poniedziałku do piątku w godzinach podanych poniżej oraz w każdy czwartek w godzinach:  od 1600 do 1800  pod adresem       e-mail: jasekjakub999@onet.pl lub telefonicznie.

poniedziałek - 800-1000

wtorek - 1000-1430

środa - 830- 1200

czwartek - 830-1430


Światowy Dzień Autyzmu 

Dzień walki z depresją 

Poczucie własnej wartości 

Co to jest stres 

Światowy Dzień Bez Tytoniu 

INTERNETOHOLIZM 

Bezpieczeństwo w sieci 

Dlaczego napoje energetyzujące szkodzą 

Propozycja - zaplanuj swój dzień  

OD PEDAGOGA SZKOLNEGO

6 sposobów dla rodziców, jak wspierać dzieci podczas epidemii koronawirusa

Epidemia koronawirusa wywołuje w nas uczucia takie jak lęk, stres i niepewność. Zwłaszcza dzieci silnie je odczuwają. Chociaż każde dziecko inaczej radzi sobie z takimi emocjami, to w obliczu zamkniętej szkoły, odwołanych wydarzeń i izolacji od przyjaciół, będą musiały czuć wsparcie i miłość najbliższych.

1. Bądź spokojny

Rodzice powinni spokojnie rozmawiać ze swoimi dziećmi o koronawirusie. Należy przekazać dziecku informacje dotyczące koronawirusa. Rodzice powinni zachęcać dzieci, aby informowały ich, jeśli nie czują się dobrze lub gdy boją się wirusa. Tylko dzięki temu rodzice będą mogli jak najszybciej im pomóc. Zapewnij swoje dziecko, że choroba wywołana koronawirusem przebiega na ogół łagodnie, szczególnie u dzieci i młodzieży. Warto przypomnieć dzieciom, że są rzeczy, które możemy zrobić, aby zapewnić bezpieczeństwo sobie i swoim najbliższym: często myć ręce, nie dotykać twarzy i zostać w domu.

2. Trzymaj się rutyny

Dzieci potrzebują rutyny. Należy opracować plan dnia, który obejmuje zarówno czas na zabawę, możliwość kontaktu zdalnego z przyjaciółmi, a także czas „wolny od technologii” i czas na naukę. Dużym wsparciem dla naszych dzieci będzie zapewnienie przewidywalnego dnia i świadomości, kiedy powinny się uczyć lub pracować w domu, a kiedy mogą mieć czas wolny. Dzieci w wieku 10-15 lat należy zaangażować w przygotowanie planu dnia. Wtedy dajemy im możliwość zastanowienia się nad czynnościami, które chciałyby wykonywać, a następnie pracujemy wspólnie nad ostatecznym kształtem harmonogramu. Jeśli chodzi o młodsze dzieci, to najlepiej zaplanować ich dzień tak, aby najpierw zacząć od obowiązków (szkolnych i domowych), a następnie przeznaczyć czas na zabawę.

3. Pozwól dziecku odczuwać emocje

Epidemia wirusa zmieniła życie dzieci. Ich dotychczasowa aktywność społeczna jest inna. Dzieci mogą bardzo mocno przeżywać obecną sytuację. Należy wspierać dzieci i okazać zrozumienie dla ich smutku i złości z powodu strat, które opłakują. Jeśli masz wątpliwości jak się zachować, to empatia i wsparcie są najlepszym rozwiązaniem.

4. Sprawdź, jakie informacje o koronawirusie docierają do Twoich dzieci

W mediach krąży wiele nieprawdziwych informacji na temat koronawirusa. Sprawdź, co usłyszało Twoje dziecko lub co uważa, za prawdę. Nie wystarczy podać dziecku fakty, ponieważ - jeśli uznało za prawdę coś co usłyszało wcześniej i połączy to z nowymi informacjami od Ciebie - może dojść do nieporozumienia. Dowiedz się, co Twoje dziecko już wie i wspólnie rozprawcie się z mitami.Informacje o koronawirusie powinny pochodzić ze źródeł wiarygodnych np. stron instytucji państwowych. 

5. Stwórz okazje do wspólnego spędzania czasu

W przeżywaniu trudnych emocji bardzo ważna jest równowaga między rozmową o naszych odczuciach, a znajdywaniem rozrywki, która pozwoli rozproszyć myśli. Możecie spędzać wieczór na wspólnej zabawie lub gotować razem posiłki. Nastoletniemu dziecku daj trochę swobody, jeśli chodzi o czas spędzony w telefonie i na mediach społecznościowych. Dostęp ten jednak nie powinien być nieograniczony. Zapytaj swojego nastolatka, jak możecie sobie z tym poradzić? Niech zaproponuje harmonogram korzystania z telefonu i wspólnie zastanówcie się nad planem dnia.

6. Kontroluj swoje zachowanie

To oczywiste, że dorośli są także zaniepokojeni sytuacją związaną z koronawirusem. Jednak ważne, żebyśmy zrobili wszystko, co w naszej mocy, aby nie dzielić się z dziećmi swoimi lękami i nie okazywać obawy. Może to oznaczać powstrzymywanie emocji, co dla wielu okaże się bardzo trudne. Pamiętajmy, że to rodzice zapewniają swoim dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Tę sytuację możemy porównać do jazdy samochodem, gdzie dzieci to pasażerowie, a my prowadzimy auto. Nawet, jeśli odczuwamy niepokój, nie możemy pozwolić, aby udzielił się on najmłodszym.

Źródło: UNICEF

Poniżej znajdują się linki z odnośnikami do miejsc w których można znaleźć pomoc psychologiczną:

https://www.psychologowie-dla-spoleczenstwa.pl/

http://www.psychologia.edu.pl/kryzysy-osobiste/telefon-kryzysowy-116123.html

https://116111.pl/